Тема:
Буду я природі другом.
Ліна Костенко “ Перекинута шпаківня ”.
Мета:
Продовжувати знайомити учнів із творчістю Ліни Костенко,
формувати навички правильного,
виразного читання тексту шляхом
добирання відповідної інтонації, збагачувати
словниковий запас учнів;
розвивати образне сприймання
навколишнього світу,
виховувати любов і шанобливе ставлення до природи.
Матеріали до уроку: портрет Л. Костенко, виставка книг Л. Костенко,
презентація до уроку.
Тип уроку: комбінований.
Хід
уроку
I. Організаційна частина
1. Діти ! У нас сьогодні ніби свято –
Гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться,
Веселенько усміхніться,
Привітайтесь “ Добрий день! ”
А тепер тихенько поверніться,
І один одному всміхніться.
На урок старання не забудьте
взяти
Сядьте всі рівненько, будем
працювати
- Народна мудрість говорить: “ Хто багато читає, той багато знає ”.
Отже, девіз нашого уроку: (Слайд)
Красиво читаємо,
Чітко розповідаємо,
Мовлення своє розвиваємо
!
2.
Вправа “ Мікрофон ” (Слайд)
- Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку
?
II. Мовленнєва розминка. (Слайд)
- Щоб правильно, швидко і виразно читати, треба гарно
володіти органами мовлення. Отож, розпочинаємо нашу мовленнєву розминку.
1. Зробіть довгий
глибокий вдих. На видиху вимовляйте звук – о-о-о.
2. “
Цокання ” язиком в ротовій порожнині.
3. “ Маятник ” – ротик відкритий в усмішці, язик рухається від лівої
щоки до правої.
4. Вітерець у лісі – ш-ш-ш.
5. Повзе вуж у траві – с-с-с.
6. Прилетів жук – ж-ж-ж.
7. Заспівав комарик – з-з-з.
8. Пролетів птах – шух-шух-шух.
9. Запихкав їжачок –
пих-пих-пих.
10. Дзюркоче вода у стромучку –
дз-дз-дз.
11. Забриніла бджілка –
дж-дж-дж.
2.
Читаємо чистомовку. (Слайд)
Ям-ям-ям – весело весною горобцям.
Ти-ти-ти – легко їжу їм знайти.
Ати-ати-ати – черв’ячків назбирати.
Ать-ать-ать на зелених гілочках
співать.
Ички-ички-ичка – тут же скачуть
і синички.
Ів-ів-ів – доганяють горобців.
Ам-ам-ам – весело пташкам.
Ни-ни-ни – діждалися весни.
3.
Читаємо скоромовку. (Слайд)
(Виразно, напівголосно, у помірному темпі, потім швидко,
потім дуже швидко).
Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак півню:
–
Ти не вмієш так, як я
Так, так як ти, не вмію я.
4. – Читайте швидко слова в стовпчиках, а потім – у рядках.
Не помиляйтеся ! (Слайд)
День біль бриль гість
Пень ціль хміль честь
Кінь сіль сталь злість
Вись міль князь кисть
Синь нуль жнець мить
Рись мазь швець мідь
III. Перевірка домашнього завдання. (Слайд)
- Давайте
пригадаємо, з творчістю якої поетеси ми почали знайомитись на минулому уроці? (Із творчістю Ліни Костенко).
- Що ви можете розповісти про життя і творчість Ліни
Костенко?
Учень
1. Ліна Василівна Костенко
народилася 19 березня 1930 року в місті Ржищів . Ми пишаємося тим, що вона
відзначала свій славний ювілей – 85 років з дня свого народження. Всього 6
років прожила майбутня поетеса у Ржищеві, але це місто назавжди залишилося у її
пам’яті.
Учень
2. Народилася Ліна Костенко у
вчительській сім’ї. Дівчина росла дуже допитливою. Багато чому її навчив батько. Він
працював у школі вчителем. Знав 12 іноземних мов.
Учень
3. Коли Ліні було 6 років, сім’я переїхала в Київ. А коли дівчинці було вже 11 років,
розпочалася Велика Вітчизняна війна. Ліні Костенко довелося разом з іншими
людьми покинути рідну домівку, тікати від німців.
Учень
4. Вірші Ліна Костенко почала
писати у 14 років. Почала відвідувати літературну студію, де писала свої вірші.
Учень
5. Ліна Костенко навчалася у
Київському педагогічному інституті, потім у Московському літературному
інституті – це був єдиний на той час інститут, де навчалися майбутні поети і
письменники.
Учень
6. З виходом збірок поезій
“ Проміння землі
”, “ Вітрила ” та історичного роману “ Маруся Чурай ” Ліна Костенко стає дуже відомою.
Учень
7. Поетеса багато пише
і для дітей. ЇЇ книжку “ Бузиновий цар ” ми вже читали. У своїх віршах вона описує красу природи, вчить любити і
оберігати рідну природу.
- Який вірш Ліни Костенко ми прочитали на минулому уроці ? (Берізки по коліна у воді)
- Прочитайте “ Диктором”
цей вірш.
- Чому берізки стоять по коліна у воді? (Бо розлилася річка)
- Відшукайте рими у вірші.
IV. Мотивація навчальної
діяльності. Повідомлення теми й мети уроку. (Слайд)
1.
- Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитись з творчістю
Ліни Костенко, будемо вчитися правильно, виразно з відповідною інтонацією
читати вірші. Але спочатку давайте прочитаємо прислів’я (Слайд).
- Де багато пташок, там нема комашок.
- Як ви розумієте його зміст?
- Чому ми птахів називаємо пернатими друзями?
Ось зараз весна. До нас із теплих країв повертаються
птахи. Як називаються птахи, що прилітають до нас із теплих країв? (Перелітні)
2. Гра “ Хто зайвий ” (Слайд).
Розшифруйте назви птахів та скажіть хто із них зайвий?
кастівЛА
пакШ
лекаЛе
каСоро
вейлоСО
3. Відгадайте загадку (Слайд)
На березі поза тином
Я вчепив йому хатину.
Він навколо обдивився
Заспівав і оселився.
Як горобчик цвірінчить,
Мов сорока стрекотить,
Передражнює птахів,
Підробляє їхній спів.
Пересмішник і дивак,
Називають пташку… (Шпак)
- Що ви знаєте про цю пташку?
- Яку користь приносить?
4. Відомості про шпака (Слайд)
- Як називаються хатинки, які
майструють люди для птахів? (Шпаківні)
- Ось подивіться, якими бувають
шпаківні. (Слайд)
- Послухайте, як гарно співає
цей птах. (Слайд)
Фізкультхвилинка
V.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Перекинута шпаківня» (Слайд).
- Чому шпаківня може бути
перекинута?
2.
Читання вірша «луною» за вчителем.
- Чи сподобався вам вірш?
- Які
почуття він
у вас викликав?
- То чому була «Перекинута шпаківня»? (Бо її погано прикріпили)
3. Словникова робота (Слайд)
- Чи всі слова вам були
зрозумілі у вірші? Мудра Сова хоче розтлумачити вам значення
деяких слів.
Чорногривий вітер – як кінь із
чорною гривою.
Борсаються – рухаються, хочуть
вибратися із біди.
Із пітьми – із темряви.
Півторадні – день з половиною.
Безпорадні – безпомічні.
4. Читання «ланцюжком».
- Яка біда трапилась із
шпаченятами?
- Чому вони були безпорадними?
-
Які слова передають щире
співчуття поетеси птахам?
5. Вибіркове читання. Прочитайте прохання пташенят.
- Які почуття виникли у вас
після цих слів?
6. Виразне читання.
- Прочитайте мовчки другий
стовпчик. Які речення за метою висловлювання є в ньому?
- Яке речення читатимете з
окличною інтонацією?
7. Хвилинка творчості
(Слайд).
- Продовжте вірш.
- Ви побачили перекинуту
шпаківню, які будуть ваші дії?
- Що краще – врятувати
шпаківню, залишивши в ній пташенят, чи забрати їх?
8. Роз’єднайте слова і
прочитайте текст.
-
Птахи невід’ємна частина живої природи (Слайд)
- Діти, тож давайте любити і оберігати природу (Слайд)
9. Читання творів Ліни Костенко.
- Діти, сьогодні ми почитаємо
чудові вірші Ліни Костенко.
VI.
Підсумок уроку.
- Вірші якої поетеси ми сьогодні читали?
-
Де народилася Ліна
Костенко?
-
Який з перечислених творів не є
віршем Ліни Костенко: «Бузиновий цар»,
«Перекинута шпаківня», «Красо
України, Подолля», «Пряля»?
- А хто у нас, на жаль, плакав на уроці?
- А що потрібно робити, щоб і шпак і інші птахи ніколи не
плакали?
Оцінювання.
VII.
Домашнє завдання.
- Читати вірші Ліни Костенко .
Немає коментарів:
Дописати коментар